neděle 31. října 2010

Mišelíne, je to závislost ?


Tak se opět týden sešel s týdnem, včera nastal čas vážení. Nebudu napínat, je to dobrý!!! mám opět o kilo méně !
Vím, že to dál nepůjde tak snadno a pokusím se tím nestresovat. Tento týden při předávání tukových polštářů smyšlenému příteli Mišelínovi nastali potíže. No jak jen to slušně říct. Zácpa. Pátrala jsem nechápavě po složení jídelníčku, kde jsem udělala chybu. Všechny semaforky sebekoučinku byly zelené ale někde byl problém. Áha. Už vím. Před týdnem jsem si ve snaze zvýšit procento bílkovin, přidala plátek tvrdého sýra k zeleninovým a ovocným svačinkám. No a kdo jste někdy hodoval u rackletového grilu, ví jaký má sýr vlastnosti.
Vlaďka poradila "psylium". Vladi moc děkuji už ho mám. Ufffff.

Ale upravila jsem i jídelníček, u jedné svačinky jsem vypustila sýr a hledala jsem jiné zdroje bílkovin. A našla. Našla jsem bulgur. Příprava tohoto pokrmu je tak snadná a chuť mi vyhovující, že se podivuji proč jsem nejídávala něco tak příjemného dřív.

O čem ještě přemýšlíme s Mišelínem ? Tak nyní v předadventním období, kdy všechny skvělé hospodyňky už schraňují zásoby másla, cukru a vajec, rumu a ořechů pro pečení voňavého cukroví, si říkám a co já ???? Péct cukroví budu, to nemůžu ostatním členům rodiny odepřít. I mně by tato činnost chyběla (peču ráda) a ani byt by Vánočně nevoněl. Otázka zní : jíst sladké? Mám si upéct cukroví s použitím náhradního sladidla? Nebo mám jíst jen malinko, třeba jedno linecké kolečko k snídani?
A nyní položím otázku nejdůležitější: neměla bych se se sladkým rozloučit nadobro? No je to tak, že mi vlastně při správném stravování nechybí. V lednici na mne číhá několik čokolád, v mrazáku zmrzlina ....a nic. Tedy né že úplně by to se mnou nic nedělalo ale ovládám chutě.
Domnívám s , že to sladké byla doposud náhrada za vykouřené cigarety. No jo, je to už víc než šestnáct let co nekouřím ale od té doby mám pocit, že jsem vyměnila jednu závislost za druhou. Že jsem dokázala přestat kouřit ale díky mlsání nedokážu udržet váhu v rozumné míře.


Znám hodně svátečních kuřáků, kteří kouří jen mimořádně, třeba jednu za týden,rok ...jenže já vím, že kdybych se přinutila vykouřit cigaretu( dnes už bych se nutit opravdu musela ), tak si tutově půjdu zítra do trafiky pro krabičku cigaret a pojedu v tom znova.
A tak se ptám, neměla bych se podobně postavit ke konzumaci cukru? Co myslíte, nemám udělat všem kokínkům a mlskům rozlučkový rituál, třeba zapálit svíce, meditovat a na závěr nekompromisně otevřít dveře a dát sladkostem navždy pá páááá!?

7 komentářů:

  1. S tím cukrovím, to je ted ale naprdlačku......:-) Já bych to vyřešila takto. Cukroví bych napekla, páč jinak si to představit nedovedu, i bych ochutnala, ale nekonzumovala ve velkém..... A jako chutovou sladkou záchranu bych měla v zásobě mysli tyčinky, oříšky, ovocné salátky, medik, takové to přírodní sladké. A uvidíš, až se po nich podíváš, tak zjistíš, že jich na výběr je moc moc moc. A víš co si myslím? Že ti to cukroví stejně moc chutnat nebude :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný večer... Jenom ve zkratce bych napsala - nenahrazuj zbytečně cukr za umělý sladidla, je to z dlouhodobýho hlediska horší varianta...
    Jinak k otázce sladkého: sladké samo o sobě NENÍ problém! Problémem je TUK, který se ve většině sladkostí ukrývá ve větším než zdravém množství. Takže než přemýšlet nad vyškrtnutí sladkého z jídelníčku, zkus si udělat "nákupní horečku" a pohledat v obchodech zdravé varianty sladkého mlsání, výběr je opravdu široký.
    Pokud jde o vánoční cukroví, dá se sehnat spoustu receptů na zdravější varianty klasického cukroví, kde část tuku zaměníš za jiné suroviny, výsledek je de facto stejný...
    Na druhou stranu, Vánoce jsou jen jednou za rok,takže je pak spoustu času, jak to vyběhat... Ale určitě bych nějaké ty recepty pohledala...:-)

    OdpovědětVymazat
  3. Říká se všeho s mírou, ale já přiznávám, že vzít si trošku neumím. Ochutnám a už jedu, pro mě tedy platí raději nic:-( Ale ty máš pevnou vůli, věřím, že vydržíš vychutnat si jen pár kousků:-)Já cukroví letos moc péct nebudu, jen tak trochu pro radost.Pak to totiž dopadá tak, že to dojídám já...K dalšímu úbytku ti moc gratuluji, jsi hvězda!!!

    OdpovědětVymazat
  4. mám z vás deprese :)), ale moc vám ty hubnoucí úspěchy přeji..

    myslím, že je lepší povolit málo, páč to zakázané "ovoce" je moc lákavé..

    OdpovědětVymazat
  5. Aranel. Moc gratuluju k silné vůli a úspěchu. Asi jsem s tím už trapná, ale zkus mrknout tady
    http://www.varimezdrave.cz/
    Tady čerpám recepty na vše. I na pečení.
    Mlsat jde i zdravě. A chutně. Vážně. Já moc sladké nemusím, ale když mám chuť, tak si dám. A zase přijít úplně o jednu z chutí...asi ji nemáme nadarmo. :o)

    OdpovědětVymazat
  6. Aya to řekla přesně. Mlsat se dá i zdravě a sladkou chuť tělo opravdu potřebuje, konkrétně si jí žádá slezina. Jenže ne ve formě jednoduchého cukru, ale ve formě obilných kaší, obilných pudingů, hrozinek, sušeného ovoce, dušené mrkve, ta je taky sladká... Hodně mi pomohla pochopit proč to tak je knížka od Barbary Temelie VÝŽIVA PODLE PĚTI ELEMENTŮ. Je tam skvěle a logicky vysvětleno jak se stravovat v každém ročním období. Mimochodem na zimu doporučují většinu zeleniny vařit, takže hustá polévka je ideálním pokrmem, protože nám dodá tu správnou zahřívací energii, kterou v zimě potřebujeme. Mně proti chutím na sladké pomohlo začít snídat teplé obilné kaše s hrozinkama, troškou medu, ale ten už ted nepotřebuji, sypané mandlema, ořechama... Nejdřív mi to nechutnalo a nutila jsem se do nich ob den, druhý den jsem snídala normálně. Po měsíci jsem se na ranních kaších stala závislá a dneska bez teplé kaše ani ránu. Poprvé v životě neřeším kalorie a hubnu. Recepty na výborné kaše najdete na http://www.varimezdrave.cz/recepty/kase-a-pudingy

    OdpovědětVymazat
  7. Lidu, přeju a´t najdeš variantu přesně pro sebe....mně te´ds chutná jen čokoláda..po ní me jazyk tolik nepálí..nejsem tedy příkladem pro zdravou stravu..ale snad zas bude líp.

    OdpovědětVymazat